Offentliga måltider hyllades på SOM-galan

Igår ägde årets SOM-gala rum på Inspira i Lund, inklusive prisutdelning till vinnarna i tävlingen « Sveriges Offentliga Måltider 2024 » (SOM24). Jessie Sommarström, Head of Food Services på Sodexo och Karin Vierma, Hållbarhetsdirektör på Sodexo, var två av dem som var på plats för att hylla och och lyfta fram vikten av offentliga måltider på galan.  

Jessie höll ett föredrag med fokus på offentliga måltider och framhöll bland annat vilket viktigt och avgörande uppdrag alla personer som jobbar med att laga och servera offentliga måltider har, i och med att de är med och skapar en trygg grund för hälsa och jämlikhet i hela samhället. Alltifrån inom förskolor till äldreomsorgen.

Under kvällen delade både Jessie och Karin ut priser i tävlingen « Sveriges offentliga måltider 2024 » (SOM24). Jessie i de tre kategorierna inom Kocktävlingen 2024, och Karin i kategorin « Årets Måltidschef », som Sodexo är samarbetspartners till sedan flera år tillbaka.

Fyra av våra skolkök i Täby var nominerade i kategorin « Årets Skolkök » och hur många stjärnor de belönats med enligt tävlingens nya bedömninssystem avslöjades också vid prisutdelningen.

SOM24 stjärnbedömning

Belöning i stjärnor

Förskolekök, skolkök och seniorkök bedöms och kategoriseras enligt en skala med en, två eller tre stjärnor. 

 

  • En stjärna är den första nivån och delas ut till offentliga kök som bjuder på en måltidsupplevelse över genomsnittet i Sverige.

 

  • Två stjärnor är den näst högsta nivån och delas ut till ett mindre antal kök i Sverige som visar upp ett extra stort intresse och ansvar för måltiderna.

 

  • Tre stjärnor är den högsta nivån och delas ut till ett fåtal kök i Sverige, med en extraordinär hög och jämn kvalitet på måltiderna.

 

Läs mer om Sveriges Offentliga Måltider och tävlingen

Åva gymnasium belönades med en stjärna och Brinkskolan, Hägerneholmsskolan samt Näsbyparkskolan fick två stjärnor var.

Loading component...

Loading component...